fredag 8 juni 2012

Saftar


 Idag tillbringade jag förmiddagen med att göra syrénblomssaft. Jag fick inspiration och recept från en kompis som har bloggen Nytt & Nött. Jag frågade vår snälle hyresvärd/granne om jag fick plocka blommor hos dem och det gick fint. Noomi och jag fyllde en liten pappkasse och satte oss sedan att rensa på altanen. Ja, hon ville hjärtans gärna hjälpa till men som ni vet så funkar ju små barn som så att det går minst dubbelt så fort utan dem vid sådana här tillfällen. Hon var glad i alla fall och jag kände mig som Moder Jord herself. Det är ju skönt att få göra det ibland... Nu står bunken i kylen och väntar på att bli klar. Ska bli spännande att smaka på måndag eller tisdag. Här kommer receptet som jag tagit rakt av från min kompis på hennes blogg. Hoppas det är ok Ica.



Syrénblomssaft
ca 50 syrénblomsklasar
3 citroner
2 liter kokande vatten
2 kg socker
60 g citronsyra

Rensa blomklasarna så mycket du orkar, dvs inga blad och så lite skaft som möjligt. Skölj citronerna noga och skala bort det gula med potatisskalare. Lägg det i en stor bunke tillsammans med de sköljda blommorna. Skär bort det vita på citronerna och skiva dem sedan och lägg dem i bunken. Rör ner sockret i det kokande vattnet och rör till det löser sig. Rör ner citronsyran och häll alltihop över blommor och citroner.

Tryck ner blommor och citroner under ytan och lägg gärna en tallrik på som tyngd. Sätt på ett tättslutande lock och låt stå i kyl/sval i tre dygn.  


Sila och häll upp på väl rengjorda flaskor.

Håller en till två veckor i kylskåp men går utmärkt att frysa. Frys gärna i plastflaskor eller fyll inte så fullt om du väljer att frysa i glasflaskor.

Spädes 1+4 för saft eller 1+5 för måltidsdryck. Servera gärna med is. Eller späd med bubbelvatten och lägg i citronskivor för en läskande sommardryck.


Se så alla, ge er nu ut i natur och mark och ta till vara vad naturen bjuder!


PS. De gröna bladen på nedersta bilden är enbart ditlagda i dekorationssyfte. De togs bort innan lagen slogs på. :-)

1 kommentar: